CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Tworzenie warunków sprzyjających bezpieczeństwu dzieci i zachowaniu ich zdrowia.
2. Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.
3. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności
ruchowej dziecka.
ZADANIA DO REALIZACJI:
I. Organizacja pobytu dziecka w przedszkolu zgodnie z zasadami higieny.
Środki i sposoby realizacji:
1. Ramowy rozkład dnia dostosowany do potrzeb rozwojowych dzieci.
2. Żywienie dzieci zgodnie z zasadami racjonalnego odżywiania.
3. Wyposażenie przedszkola sprzyjające prawidłowemu rozwojowi dziecka.
4. Skuteczna współpraca pomiędzy przedszkolem a instytucjami w zakresie
działań profilaktycznych.
Przewidywane efekty:
1. Prawidłowy rozwój dziecka pod względem fizycznym i psychicznym.
2. Dieta dzieci urozmaicona, uregulowane pory posiłków.
3. Sprzęt i pomoce dydaktyczne bezpieczne i umożliwiające realizację zadań
profilaktycznych.
4. Prowadzenie zajęć przez specjalistów: logopeda, pedagog.
II. Bezpieczeństwo dziecka na terenie placówki.
Środki i sposoby realizacji:
1. Poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych i zasad poruszania się po nich.
2. Korzystanie z zabawek i sprzętu ogrodowego zgodnie z ustalonymi regułami.
3. Umiejętne korzystanie z różnorodnych materiałów, przyborów, narzędzi i różnych
urządzeń.
4. Zgłaszanie nauczycielce dolegliwości, skaleczeń.
5. Znajomość imienia, nazwiska, adresu zamieszkania i numeru telefonu.
6. Samodzielne ocenianie własnych zachowań oraz zachowań innych pod
względem bezpieczeństwa.
Przewidziane efekty:
1. Poruszanie się po terenie przedszkola zgodnie z ustalonymi zasadami bezpieczeństwa.
2. Bezpieczne korzystanie z zabawek, sprzętu ogrodowego, materiałów, przyborów i
narzędzi.
3. Sygnalizowanie zauważonego niebezpieczeństwa (skaleczenia, złe samopoczucie).
4. Posługiwanie się własnym imieniem, nazwiskiem, adresem zamieszkania.
III. Bezpieczeństwo dziecka poza terenem przedszkola.
Środki i sposoby realizacji:
1. Znajomość podstawowych zasad wychowania komunikacyjnego.
2. Zachowanie ostrożności w nieznanych środowiskach przyrodniczych.
3. Samodzielne ocenianie własnych zachowań i zachowań innych pod względem bezpieczeństwa.
4. Zachowanie ostrożności w kontaktach z obcymi.
5. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu.
Przewidziane efekty:
1. Poruszanie się po ulicy zgodnie z zasadami ruchu drogowego dla pieszych, znaków
ostrzegawczych.
2. Bezpieczne korzystanie ze środków komunikacji.
3. Stosowanie różnorodnych elementów odblaskowych.
4. Korzystanie w sposób bezpieczny z podstawowego sprzętu sportowego(sanki, rower).
5. Unikanie zabaw w pobliżu tras komunikacyjnych.
6. Rozumienie zakazu spożywania nieznanych owoców, roślin, grzybów czy pokarmów
nieznanego pochodzenia oraz zbliżania się do nieznanych zwierząt.
7. Obsługiwanie w obecności dorosłych prostych urządzeń elektrycznych.
8. Unikanie zabawy zapałkami, rozpalania ognisk w lesie mogących być przyczyną
pożarów.
9. Przestrzeganie zakazu zabawy lekarstwami, środkami chemicznymi i innymi
nieznanymi przedmiotami.
10. Zachowanie ostrożności w kontaktach z osobami obcymi np. nie przyjmowanie od nich prezentów, pokarmów, odmawianie pójścia na spacer, nie otwieranie drzwi
nieznajomym, przestrzeganie zakazu wsiadania do pojazdów osób nieznajomych.
11. Nie oddalanie się bez zgody i wiedzy dorosłych.
12. Bezzwłoczne opuszczenie miejsca zagrażającego bezpieczeństwu (np. pożar-poinformowanie o tym osoby dorosłej).
13. Umiejętne zachowanie się w razie zgubienia się w tłumie, sklepie.
IV. Higiena i zdrowie dziecka.
Środki i sposoby realizacji.
1. Dbałość o czystość osobistą.
2. Umiejętność zaspokajania potrzeb fizjologicznych.
3. Opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia.
4.Wskazywanie , na czym polega racjonalne odżywianie się, uświadomienie konieczności ograniczania jedzenia słodyczy.
5. Wyrabianie nawyków mówienia umiarkowanym głosem.
6. Podkreślenie ruchu i powietrza jako stymulatora prawidłowego rozwoju.
7. Kształtowanie prawidłowej postawy dziecka.
8. Przeciwdziałanie chorobom.
9. Dbałość o środowisko jako podstawowy czynnik wpływający na zdrowie dziecka.
10. Rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza i w gabinecie stomatologicznym.
Przewidziane efekty:
1. Prawidłowe mycie zębów, twarzy i rąk.
2. Dbanie o higienę własnego ciała i schludny wygląd.
3. Samodzielne i kulturalne korzystanie z toalety.
4. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami, przezwyciężanie uprzedzeń do niektórych
potraw.
5. Spożywanie posiłków o określonej porze z uwzględnieniem dużej ilości warzyw
i owoców jako źródła witamin.
6. Utrzymanie czystości w trakcie jedzenia.
7. Unikanie hałasu i jego wszczynania.
8. Radzenie sobie z emocjami.
9. Udział w zabawach ruchowych w sali i na powietrzu.
10. Dostosowanie ubioru do odpowiedniej pogody i pory roku.
11. Częste przebywanie na powietrzu o każdej porze roku.
12. Rozumienie potrzeby stosowania profilaktyki zdrowotnej.
13. Unikanie kontaktów bezpośrednich z osobą chorą.
14. Utrzymywanie porządku w sali , w ogrodzie, w najbliższym otoczeniu.
15. Hodowanie roślin, dbanie o zwierzęta.
16. Przestrzeganie zasad nie niszczenia przyrody.