Aktualności

Dzień z Tygryskiem - 29 lipca 2015

Plan miesięczny - sierpień 2015

Dzień z Pszczółką Mąją - 24.07.2015

Tego dnia nasi żłobkowicze przyszli  ubrani na żółto i w całym żłobku zaroiło się od małych pszczółek. Tego dnia dzieci zapoznały się z główną bohaterką bajki, były także tańce i pląsy przy wszystkim znanej piosence Zbigniewa Wodeckiego pt. "Pszczółka Maja". Dzieci na ten dzień były wyjątkowo przygotowane, ponieważ już wcześniej, specjalnie z tej okazji stworzyły piękne portrety ulubionej pszczółki, które z kolei dumnie się prezentujące poleciały na pokaz do szatni witać wszystkich Rodziców. :)

 

Prawidłowe siedzenie przez zabawę

Jeśli dbamy o prawidłowy rozwój dziecka i chcemy uniknąć wad związanych z postawą, chodzeniem, krzywizną nóg, zwracajmy uwagę już od najmłodszych lat, w jaki sposób nasza pociecha siada na podłodze (jak kategorycznie nie należy siedzieć pokazuje pierwsze).

Pilnujmy, aby już od początku, podczas zabawy na podłodze nóżki siedzącego malucha były zawsze wyprostowane, ewentualnie w lekkim rozkroku. Jest to szalenie niewygodne dla dziecka i niezgodne z jego naturalnymi skłonnościami, ale warto cały czas to korygować i zwracać dziecku uwagę. Uczmy też dziecko od najmłodszych lat siedzieć „po turecku”, co na początku sprawia sporo problemów.

Aby nauka prawidłowego siedzenia przebiegała bez męczących nakazów i zakazów, które budzą jeszcze większy opór malucha. Proponuję przed każdą wspólną zabawą z dzieckiem na podłodze, poprosić siedzącego malucha, aby wyprostował nóżki przed sobą a następnie podnosił je na przemian uderzając nimi o podłogę (zdjęcie 2), po chwili rzucamy hasło „zawiązujemy nóżki na kokardkę”, co oznacza, że w tym momencie dziecko musi założyć nóżki „po turecku” (zdjęcie 3). Na początku, powtarzajmy to 2-3 razy przed każdą zabawą. lub posiłkiem, aż dziecku nie będzie sprawiało problemu zawiązywanie nóżek. Potem, jeśli zauważymy, że maluch nieprawidłowo siedzi, wystarczy powiedzieć „nóżki na kokardkę”.

Kiedy dziecko powinno zacząć siedzieć, chodzić, mówić?

Rozwój dziecka jest sprawą indywidualną, dlatego jedne niemowlęta w wieku sześciu miesięcy już raczkują, a inne, starsze, jeszcze tego nie robią. Dowiedz się, kiedy dziecko zwykle zaczyna siadać, kiedy chodzić, a kiedy mówić. Rozwój dziecka w pierwszych dwóch latach życia.

Rozwój dziecka w pierwszych miesiącach życia jest bardzo intensywny. Malec z każdym dniem opanowuje kolejne umiejętności, wzbudzając tym radość i zachwyt swoich rodziców. Dwumiesięczne dziecko położone na brzuszku unosi główkę i utrzymuje ją w tej pozycji ok. 10 sek., ale już 5-miesięczne potrafi się samo obracać z brzuszka na plecy. Szkrab, który ma dwa miesiące oprócz płaczu, wydaje również dźwięki, które słuchającym go przypominają samogłoski, a 5-6-miesięczne dziecko wyraźnie gaworzy, tworzy ciągi powtarzających się sylab: da-da, ga-ga, gu-gu.

Rozwój dziecka jest bardzo indywidualny

Tempo rozwoju dziecka we wczesnych latach życia, szczególnie w pierwszym roku, jest błyskawiczne, ale bardzo indywidualne. Nie ma jednego określonego momentu, kiedy dziecko powinno siadać, chodzić czy mówić, możemy jedynie w przybliżeniu określić czas, kiedy to powinno nastąpić. Jedne maluchy osiągają pewne umiejętności wcześniej, inne później. Widać to zwłaszcza na placu zabaw – gdy dzieci mniej więcej w tym samym wieku często bardzo się różnią tempem rozwoju. Dlatego nie należy się zbytnio przejmować tym, że akurat nasze dziecko zaczęło samodzielnie siedzieć o miesiąc później, niż pociecha sąsiada. Jednak dziecko, które dawno skończyło roczek i jeszcze nie potrafi samodzielnie siedzieć lub też dwuipółlatek, który nadal nie umie chodzić – to już powód do niepokoju.

Rozwój dziecka: kiedy niemowlę powinno zacząć siedzieć, chodzić, mówić?

  • Przyjmuje się, że umiejętność samodzielnego siadania, czyli utrzymywania ciała w pozycji pionowej bez podparcia, dziecko powinno opanować między 7. a 10. miesiącem życia. Uwaga, dopóki dziecko nie opanuje dobrze tej umiejętności, rodzice nie powinni sadzać malca w pozycji pionowej, nawet w specjalnym krzesełku dla niemowląt czy na kanapie podpartego poduszkami.
  • Pierwsze samodzielne kroki dzieci stawiają zwykle w wieku 12-18 miesięcy. Choć zdarzają się maluchy, które nie skończyły jeszcze roku, a już zaczynają chodzić. Pediatrzy i psycholodzy radzą, by nie przyspieszać nauki chodzenia. Mięśnie, kości i stawy dziecka powinny być już na tyle mocne, by malec był gotowy do samodzielnego chodzenia.
  • Rozwój mowy to długi proces. Dwumiesięczne dziecko zaczyna wydawać pierwsze dźwięki, przypominające samogłoski: aaa, eee. Jest to tzw. głużenie. Półroczne dziecko gaworzy, wypowiada sylaby, potem ciągi sylab. Mniej więcej po ukończeniu roku dzieci zaczynają mówić pierwsze słowa, zwykle są to: „mama”, „tata”, „baba”. Z każdym kolejnym miesiącem dziecko powiększa swój zasób słownictwa. Tworzy też swoje własne słowa, często brzmiące bardzo zabawnie i zrozumiałe tylko dla bliskich. Dzieci, które mają dwa latka zwykle budują już proste zdania.

 

045613